top of page

Frans Bleumer studeerde economie aan de Tilburg University. Startte zijn loopbaan als Hogeschooldocent en doceerde economie, marketing en milieukunde. Hij ontdekte snel het laag leerrendement van klassiek onderwijs: 'Studenten raakten lesstof snel kwijt, we gaven ze geen kans het zich echt eigen te maken'.  Bleumer verdiepte zich daarom in leerpsychologie en didactiek, deed onderzoek en bouwde een onderwijsconcept op andere, maar wel 'evidence based' didactiek. Een constellatie van meerdere methodieken in één concept. Hij kreeg ruimte om met dat onderwijsconcept te experimenteren in het HBO, MBO en VMBO. En met succes, de Universiteit van Maastricht deed onderzoek en constateerde een substantieel hoger leerrendement.

lees meer > 

 zijn

werkwijze .....

Wie is ....
Werkwijze

Ontwikkelen of verbeteren doet Frans Bleumer (als adviseur, trainer en/of interim-manager) samen met docenten en leidinggevenden. Hij werkt volgens sociaal-constructivistische principes: d.w.z. op een onderzoekende manier, met een actieve participatie van alle betrokkenen. Echte verandering begint bij onderwijs- en leerprincipes. De meeste vernieuwingen beginnen bij verandering van de structuur (reorganisatie) en gaan niet over onderwijs zelf. Onderzoek toont aan dat de meeste van deze reorganisaties daarom ook niet lukken. 

bottom of page